Medvirkende i The Salvation
Kan en dansk western om blodig hævn på den støvede prærie virkelig have noget at gøre med fodbold? Når tidligere Manchester United-legende Éric Cantona trækker revolveren - og Mads Mikkelsen lader Winchester-riflen synge - er svaret et rungende ja. I Kristian Levrings The Salvation (2014) mødes skandinavisk filmsmedje, britisk kapital og en god portion europæisk boldkultur i en højoktans cocktail af drama, støv og skæbnesvangre skuddueller.
Med sine kun 89 minutiøse minutter skærer filmen ind til benet: Danske Jon Jensen (Mikkelsen) ser sin familie myrdet kort efter ankomsten til det vilde vesten og sender straks gerningsmanden i graven. Men én kugle affyrer mange flere; nu jagtes Jon af den hæmningsløse Henry Delarue (Jeffrey Dean Morgan), mens byen Black Creek tvinges til at vælge side.
Ud over Mikkelsen møder vi Casino Royale-ikonet Eva Green som den stumme Madelaine, Mikael Persbrandt som broren Peter - og naturligvis Cantona som den gådefulde Corsican. Kast dertil Jonathan Pryce som byens sleske borgmester og musikeren Oh Land i en sjælden filmrolle, og vi har et stjernespækket ensemble, der emmer af internationalt snit.
I denne artikel zoomer vi ind på hele holdkortet: fra de største profiler til de underspillede biroller, fra dansk filmkraft hos Zentropa til sydafrikanske ørkenkulisser. Vi dykker ned i temaerne om hævn, moral og outsiderens kamp mod et råddent lokalsamfund - og afslører de små, nørdede fun facts, du kan brillere med i pausen af næste Bundesliga-kamp.
Så snør støvlerne, spænd patronbæltet, og følg med, når vi guider dig gennem castet, produktionen og de skjulte detaljer i The Salvation. Velkommen til en western, hvor kantstenspark og cowboy-sporer pludselig deler samme scene.
Overblik: The Salvation – hævn, frontier og dansk islæt
Forestil dig en klassisk spaghetti-western tilsat nordisk melankoli og et stænk af Zentropa-mod. Det er den cocktail, The Salvation serverer. Filmen, der udkom 22. maj 2014, er et intenst drama/western på blot 89 minutter, hvor hvert sekund bruges på at bygge suspense op omkring den danske nybygger Jon Jensen og hans skæbnesvangre møde med lovløse kræfter i den støvede prærieby Black Creek.
Handlingen sættes i gang, da Jon endelig får genforenet sin hustru og søn i USA - kun for at miste dem til en brutal forbrydelse allerede på diligencen fra stationen. Hans øjeblikkelige hævn sætter en lavine i gang: forbryderbossen Henry Delarue kræver blodig gengæld, mens byens magthavere vakler mellem frygt og opportunisme. Resultatet er en stramt fortalt fortælling om hævn, moral og overlevelse på en frontier, hvor retfærdighed er noget, man selv må skabe.
| Genre | Drama / Western |
|---|---|
| Udgivelsesår | 2014 |
| Spilletid | 89 minutter |
| Oprindelseslande | Danmark & Storbritannien |
| Sprog | Dansk og engelsk (tosproget dialog) |
| Primær location | Black Creek, en fiktiv prærieflække i 1870’ernes USA |
| Tone & stil | Mørk, støvet, nøgtern - men med poetiske øjeblikke af stilhed før stormen |
Den tosprogede ramme spiller en vigtig rolle: Jon og hans bror taler dansk, mens størstedelen af byens indbyggere taler engelsk. Grebet understreger outsider-perspektivet og lægger ekstra tyngde på temaet om at være fremmed i en ny verden - et motiv, som filmens internationale produktion også afspejler.
Visuelt læner instruktør Kristian Levring sig op ad de klassiske western-dyder: brede panoramabilleder, skarpe skygger og en støvfyldt farvepalet. Men lydsiden tilføjer et nordisk anstrøg, hvor stilhed, vindens susen og få, præcise replikker lader hævnmotivet syde, inden det eksploderer i vold. Resultatet er en film, der føles både velkendt og forfriskende fremmed - en western med tydeligt dansk islæt og international tyngde.
Castet i fokus: Roller og præstationer
I en klassisk western lever og dør fortællingen med sit cast. The Salvation er ingen undtagelse; filmen står og falder med et internationalt hold, der spænder fra danske koryfæer til franske og britiske karakterskuespillere. Nedenfor finder du et overblik over de vigtigste præstationer - og hvorfor netop kemien mellem dem får hævntemaet til at gnistre.
Hovedrollerne
| Skuespiller | Figur | Kort karakteristik |
|---|---|---|
| Mads Mikkelsen | Jon Jensen | Stilfærdig, stoisk emigrant der tvinges til at blive revolvermand efter mordet på sin familie. |
| Eva Green | Madelaine | Mystisk, stum enke med ar på både krop og sjæl; Delarues svigerinde og ufrivillige fange. |
| Jeffrey Dean Morgan | Henry Delarue | Sadistisk baron, der holder Black Creek i et jerngreb og sætter hævnsplottet i gang. |
| Mikael Persbrandt | Peter Jensen | Jons loyale bror - en mand splittet mellem fredelig bosætterdrøm og blodig realitet. |
Mads mikkelsen & jeffrey dean morgan - Duel mellem stoicisme og sadisme
Mads Mikkelsen spiller Jon med karakteristisk underspil: få replikker, men et ansigt der fortæller alt om tabet af kone og barn. Over for ham står Jeffrey Dean Morgan som Delarue - en buldrende, teatralsk skurk, hvis tilstedeværelse fylder hvert billede. Kontrasten mellem Mikkelsens indestængte sorg og Morgans bombastiske ondskab skaber den magnetiske spænding, der driver hele filmen frem mod det uundgåelige showdown.
Eva green - Ordløs, men ikke stemmeløs
Som Madelaine mangler Eva Green bogstaveligt talt stemmen (figuren har fået tungen skåret ud), alligevel dominerer hun scenerne gennem blikke og kropssprog. Hendes tavse alliance med Jon udvikler sig fra mistro til øm sympati - en kemi, der foregår i det usagte og derfor forstærker filmens tema om hvor meget smerte, der kan ligge bag stilheden i det vilde vesten.
Mikael persbrandt - Broderkærlighed og moralsk kompas
Persbrandt giver Peter Jensen en rå, men hjertevarm tilstedeværelse. Han fungerer som Jons sidste forbindelse til et civiliseret liv, og deres skandinaviske dialog (på dansk) giver filmen et intimt øjeblik af hjemlighed midt i støv og blod. Når Peter tvinges til at vælge mellem bror og lokalsamfund, kulminerer konflikten i en af filmens mest følelsesladede scener.
Centrale biroller
- Jonathan Pryce - Mayor Nathan Keane
Som den korrumperede borgmester balancerer Pryce elegant mellem smiger og frygt. Han udnytter Delarues vold, indtil magtspillet vender sig imod ham. - Douglas Henshall - Sheriff Mallick
Henshall portrætterer en mand fanget mellem embedsed og egen overlevelse. Hans nervøse spil tilføjer et lag af moralsk gråzone til byens magtstruktur. - Éric Cantona - The Corsican
Den tidligere fodboldstjerne leverer rå karisma som Delarues højre hånd. Med få replikker, men stor fysisk autoritet, fungerer han som filmens truende kulisse - man fornemmer, hvorfor hele Black Creek kryber sammen, når banden rider ind. - Nanna Øland Fabricius (Oh Land) - Marie Jensen
Musikeren Oh Land giver Jons hustru en blid aura, der gør hendes skæbne desto mere brutal. Hendes korte scener etablerer den følelsesmæssige tyngde, som sætter Jons hævntogt i bevægelse.
Kemi & konfrontation - Hvorfor castet virker
Filmen er i sin kerne en historie om outsidere. Både Jon, Madelaine og selv Delarue er fremmede i det post-borgerkrigslandskab, de befolker. Instruktør Kristian Levring udnytter skuespillernes forskellige baggrunde til at skabe friktion: Mikkelsens skandinaviske stoicisme, Greens franske intensitet og Morgans amerikanske rå charme kolliderer og giver Black Creek en følelse af at være et sandt grænseland - både geografisk og følelsesmæssigt.
Birollerne fungerer som moralske barometre: Pryce og Henshall viser, hvad der sker, når frygt slår idealer ihjel, mens Cantona legemliggør den rå muskelkraft, der holder byen i skak. Til sidst er det dog den familiære nerve mellem Mikkelsen og Persbrandt - to brødre, to dialekter, samme fortid - der får klimakset til at lande emotionelt såvel som eksplosivt.
Resultatet er et cast, der både individuelt og kollektivt løfter The Salvation fra stilren genrepastiche til følelsesladet hævndrama.
Bag kulisserne på The Salvation
Instruktøren bag kameraet
Når støvet lægger sig i Black Creek, er det Kristian Levring, der står tilbage som filmens visionære skaber. Som et af de fire oprindelige Dogme-medlemmer har Levring for længst bevist sin kunstneriske tæft, men med The Salvation kanaliserer han sin kærlighed til klassisk amerikansk western gennem et skandinavisk prisme. Resultatet er en film, der i billedsprog, tempo og tematik emmer af Sergio Leone, men samtidig besidder den knappe dialog og stringente æstetik, som kendetegner nordisk filmkunst.
Producerholdet - dansk kerne med internationale forstærkninger
Levring er flankeret af et rutineret producerkorps, anført af Sisse Graum Jørgensen, der i årevis har været drivkraft på Zentropas største titler. Sammen med Michael Auret, Jessica Ask, Tracy Brimm, Marlow De Mardt, Kate Myers og Charlotte Pedersen har hun sammensat en finansierings- og produktionsmodel, der spænder over tre kontinenter. Den solide danske base kombineres med britiske, svenske og sydafrikanske nøglespillere - en cocktail, der ikke blot åbner døre til forskellige fonde, men også giver filmen et udpræget internationalt snit.
Et globalt puslespil af investorer og fonde
| Produktionspartner | Land/Region | Bidrag |
|---|---|---|
| Zentropa Entertainments | Danmark | Hovedproduktion, kreativet hold |
| TrustNordisk | Danmark/Sverige | Internationalt salg |
| DR | Danmark | TV-medfinansiering |
| Det Danske Filminstitut | Danmark | Public funding |
| Film i Väst | Sverige | Co-produktion, studieoptagelser |
| Nordisk Film & TV Fond | Norden | Regional støtte |
| Spier Films | Sydafrika | Line production, locations |
| Forward Films | Storbritannien | Co-produktion, finans |
| F.I.L.M.S. | Storbritannien | Produktion |
| MEDIA-programmet (EU) | Europa | Udviklings- og distributionsstøtte |
| Department of Trade, Industry and Competition of South Africa | Sydafrika | Skatterabat & incitamenter |
Dansk-britisk DNA - men optaget under sydlig himmel
Selv om filmen officielt er en dansk/britisk produktion, blev størstedelen af optagelserne gennemført i Sydafrika. De vidtstrakte karoo-ørkener giver samme øde, støvede look som det vilde vesten, mens den gunstige kurs på sydafrikanske rand og generøse skatte-incitamenter muliggør de omfattende kulisse-byggerier, der bringer 1870’ernes prærie til live.
En håndfuld studie-dage fandt sted i Trollhättan (Film i Väst), hvor de ikoniske byfacader, interiører og natoptagelser blev finpudset. Post-produktionen cirkulerede mellem København, London og Göteborg, hvilket yderligere understreger filmens mobile, grænseoverskridende natur.
Synergi mellem forretningsmodel og kunstnerisk ambition
At samle så mange aktører kan ligne et finansielt Tetris, men konstruktionen har givet Levring friheden til at arbejde med et internationalt A-hold foran kameraet - uden at gå på kompromis med sin nordiske signatur. Det er netop i spændingsfeltet mellem dansk minimalisme og klassisk western-patos, at The Salvation finder sin særegne tone - og det er finansieret, understøttet og distribueret af et netværk, der er lige så globalt som filmens universelle fortælling om hævn og forløsning.
Fakta, tematik og små kuriositeter
The Salvation trækker på klassiske western-motiver og spænder dem ud over et moderne værdikompas.
- Hævn: Jons blodige opgør med Delarue-klanen udstiller den tynde linje mellem retfærdighed og personlig vendetta.
- Moral: Filmen spørger, hvor langt et samfund - og et individ - vil gå for at beskytte sig selv, når lov og orden kapitulerer.
- Overlevelse: Black Creek er et goldt univers, hvor den stærke overlever - men styrke måles både i pistolgreb og samvittighed.
- Outsider vs. lokalsamfund: Den dansktalende nybygger Jon og den stumme franskmand Madelaine spejler hinanden som fremmede, der tvinges til at tage kampen op mod byens indforståede magtstruktur.
Sprogvalg - Mellem dansk hygge og engelsk hårdkogthed
Filmen er tosproget: Jon og hans bror skifter naturligt mellem dansk og engelsk, mens størstedelen af dialogen i Black Creek foregår på engelsk. Den tosprogede struktur både underbygger Jons outsider-status og tilfører autenticitet til den europæiske nybyggerhistorie. Det officielle originalsprog er dog opført som dansk.
Hårde fakta
| Udgivelsesdato | 22. maj 2014 |
|---|---|
| Varighed | 89 min. |
| Genre | Drama / Western |
| Oprindelseslande | Danmark & Storbritannien |
| Instruktør | Kristian Levring |
| Primært sprog | Dansk & Engelsk |
Små kuriositeter fra kulissen
- Éric Cantona - den legendariske Manchester United-angriber - spiller den hårdtslående Corsican, medlem af Delarues bande.
- Den danske elektropop-kunstner Nanna Øland Fabricius (Oh Land) ses i sin første større filmrolle som Marie Jensen.
- Eva Greens karakter Madelaine er stum; hendes historie fortælles udelukkende via mimik, blikke og få skrevne ord - en sjælden øvelse i moderne westernfilm.
- Skudduellerne i Black Creek er skudt i Sydafrika, hvor den tørre Karooslette står ind som stand-in for det vilde vesten.
- Zentropa og britiske Forward Films samproducerede med finansiel rygstøtte fra både EU’s MEDIA-program og det sydafrikanske filmfondssystem - et skoleeksempel på global filmfinansiering.
Hvem vil elske filmen?
The Salvation rammer lige ned i hjertet på:
- Fans af klassiske spaghetti-westerns, der savner støv, sved og et højspændt revolveropgør.
- Tilskuere, der har Mads Mikkelsen øverst på skuespiller-favoritlisten.
- Seere med smag for nordisk noir, der vil opleve genrens moralske gråzoner transplanteret til prærien.
- Fodboldnostalgikere og musikfans, der nyder at se deres idoler Cantona og Oh Land i uvante roller.