
Tysk Komponist krydsord ordlister
Står du midt i lørdagskrydsen og mangler det sidste navn på en tysk komponist - mens Bundesliga-kampen kører i baggrunden? Så er du landet det helt rigtige sted. Hvad enten det er en klassisk maestro som Bach eller den moderne filmmagiker Zimmer, kan et enkelt krydsbogstav ofte være forskellen på sejr og fiasko. Derfor har vi samlet en hurtig, brugervenlig ordliste, der kobler musikhistorie, staveregler og fodboldreferencer i ét overskueligt opslag.
På Fodbold i Tyskland dykker vi normalt ned i taktikbrætter og danske profiler i udlandet - men i dag skifter vi grønsværen ud med nodepapir. I artiklen her guider vi dig trin for trin fra de helt korte 3-4 bogstavsløsninger til de tunge 11-bogstavsgiganter, forklarer hvordan du håndterer ä, ö, ü og ß, og viser, hvorfor “banens komponist” nogle gange slet ikke har skrevet en eneste symfoni.
Klar til at knække ledetråden? Rul ned og lad os få musikken - og krydsordet - til at spille.
Hurtigt overblik: Sådan knækker du ledetråden "tysk komponist"
Start med tallene: Tæl de tomme felter og skriv de krydsbogstaver, du allerede har, ned. De fungerer som GPS-koordinater, der hurtigt udelukker store dele af kapelmester-kartoteket. Et mønster som “_ A _ H” peger med det samme mod Bach, mens “_ _ E R” straks bringer Weber, Reger eller Loewe i spil. Har du endnu færre bogstaver, så brug vokalskabelonen: tyske komponistnavne ender ofte på -er, -el, -mann, -ler eller -burg. Kombinerer du længde + krydsbogstaver, reducerer du søgeområdet fra adskillige hundrede til en håndfuld favoritter.
Placér komponisten i tid: Ledetrådens forfatter tænker næsten altid kronologisk, så spørg dig selv: Barok (Bach, Händel, Telemann), klassik (Haydn - dog østrigsk, Gluck, Beethoven), romantik (Brahms, Wagner, Schumann, Mahler) eller moderne/film (Eisler, Stockhausen, Zimmer)? En hurtig note som “barok” i selve ledetråden eller en krydsreference til en bestemt musikform (“kantate-ekspert”, “serialismepioner”) er guld værd. Brug evt. denne huskeliste:
- Barok: Bach, Telemann, Pachelbel
- Klassik: Gluck, Beethoven, Weber
- Romantik: Wagner, Brahms, Strauss, Mahler
- 20. årh. & film: Eisler, Orff, Zimmer, Henze
Tænk bredt - “tysk” er ikke altid det samme som “født i Tyskland”: Krydsord anerkender ofte tysksprogede komponister (Schubert, Bruckner) samt tyskfødte, der virkede i udlandet (Händel i London, Offenbach i Paris). Og pas på de drillende metaledetråde, hvor “komponist” bruges billedligt om spilfordeleren i fodbold: Kroos, Netzer eller Gündogan kan dukke op, særligt i sportsavisernes krydsord. Tjek altså altid konteksten - står du med et tv-magasin kan svaret lige så vel være filmkomponisten Zimmer, mens et fodboldtillæg kan pege på banens “dirigent”.
De helt korte løsninger (3–4 bogstaver)
De allermindste felter i et krydsord - tre til fire ruder - kalder på de mest populære og letgenkendelige navne. I tysk (og tysksproget) sammenhæng er det oftest fire bogstaver, der redder dig; 3-bogstavsløsninger eksisterer næsten ikke for komponister, og dukker de op, er de som regel obskure forkortelser eller initialer. Derfor er det klogt først at afprøve de sikre firebogstavs-kandidater, inden du kaster dig ud i mere eksotiske gæt.
Her er de hyppigste “lyn-svar”, der passer ind i små felter, inkl. en ultrakort huskeregel til hver, så du hurtigt kan bekræfte dem via krydsbogstaver eller tematisk ledetråd:
- Bach - Barokkens superstjerne; og kommer ledetråden omkring “kantater” eller “Brandenburg”, er svaret givet.
- Orff - 1900-talsnavn bag Carmina Burana; hjælpes ofte på vej af ledetråde som “O Fortuna” eller “skoleorkestrering”.
- Berg - Østrigsk medlem af anden Wienserskole; ledetråde som “atonal” eller “Lulu” peger her.
- Wolf - Senromantisk lied-mester; stikord kan være “mørke sange” eller “italienske/ spanske sangbøger”.
Skulle ruden kun være på tre bogstaver, sidder man næsten altid med et specialtilfælde: måske et efternavn forkortet pga. accent (fx “Eno” for Brian Eno i et film- eller popkryds), eller et rent initial-svar hvis stikordet er “JSB” (Johann Sebastian Bach) - men det hører til sjældenhederne i danske krydsord. Tjek derfor altid, om der reelt er plads til fire bogstaver; mange kryds-sættere tæller ikke “ch” som ét lydtegn men som to bogstaver, hvilket kan narre.
Vær opmærksom på, at ingen af de ovenstående navne har tyske specialtegn, så du slipper for at konvertere ö/ü/ä eller ß. Får du derimod et krydsord med sådan et tegn, er feltet næsten altid længere end fire bogstaver. Brug derfor de korte løsninger som første prioritet - de fungerer som solide “ankerord”, der hurtigt låser hele hjørner af rammen op.
Tysk komponist – 5 bogstaver
Fem bogstaver er den gyldne middelvej i mange krydsord: langt nok til at have flere mulige kombinationer, men kort nok til at dukke op ofte. Når ledetråden blot er “tysk komponist (5)”, er det derfor smart først at tjekke de mest brugte efternavne og se, hvilke bogstaver du allerede har fra krydsene. Er din første bogstav f.eks. W, er sandsynligheden for WEBER straks stor; et indledende R kan pege mod REGER - og et H giver dig hurtigt HENZE.
- WEBER - Carl Maria von Weber (1786-1826). Tidlig romantik; kendt for operaen “Jægerbruden”. I krydsord droppes “von”.
- REGER - Max Reger (1873-1916). Senromantik/ tidlig modernisme; orgel- og kammermusik er nøglen til at genkende ham.
- HENZE - Hans Werner Henze (1926-2012). Moderne, politisk engageret; skrev både opera og filmmusik (“Der Prinz von Homburg”).
- GLUCK - Christoph Willibald Gluck (1714-1787). Klassisk wienersk reformopera (“Orfeus og Eurydike”). Ofte accepteret som “tysk” trods blandet nationalbaggrund.
- BRUCH - Max Bruch (1838-1920). Romantiker; berømt for sin “Violinkoncert nr. 1”. God, hvis du har B-R-U--.
- KREBS - Johann Ludwig Krebs (1713-1780). Barok; elev af J.S. Bach, mest orgelværker.
- LOEWE - Carl Loewe (1796-1869). Romantisk sangkomponist (“Balladenkongen”). Ikke at forveksle med filmkomponisten “LoewE” på engelsk.
Når du skal vælge mellem flere kandidater, så fokusér på tidsperioden angivet i andre ledetråde (f.eks. “romantisk komponist”), antallet af vokaler eller konsonanter du allerede har, og eventuelle henvisninger til berømte værker (opera = GLUCK/WEBER, orgel = REGER/KREBS). Brug også placeringen i diagrammet: en slutning på -ER passer ofte ind i endestille felter, mens -CH korter en lodret kolonne af hårde konsonanter ned.
Tysk komponist – 6 bogstaver
De fleste krydsordsmagere ynder seks-bogstavsløsninger, fordi de balancerer mellem at være tilpas korte og stadig velkendte. Når ledetråden blot siger “tysk komponist (6)”, er de klassiske topkandidater: Brahms (romantikken), Wagner (senromantik/operagigant), Mahler (symfoniker på grænsen til det 20. årh.), Händel - ofte skrevet Haendel i krydsord for at undgå umlaut, Zimmer (nutidig filmkomponist), Eisler (Brecht-komponist, 1900-tallet) og Schütz - typisk som Schuetz (tidlig barok).
Navn | Periode/genre | Hint der kan optræde |
---|---|---|
Brahms | Romantikken | “Ungarske danse”, “Hamborg”, “klaverkvintet” |
Wagner | Opera, senromantik | “Bayreuth”, “Nibelung”, “Ring” |
Mahler | Senromantik | “Titan-symfoni”, “Lieder”, “Wien” |
Haendel / Händel | Barok | “Messias”, “Halleluja-kor”, “London” |
Zimmer | Film (nutid) | “Gladiator”, “Inception”, “Oscar” |
Eisler | Modernisme | “Brecht”, “Østtysk nationalsang” |
Schuetz / Schütz | Tidlig barok | “Heinrich”, “Sachsens hof”, “Psalmen” |
For at vælge den rette kandidat skal du lade krydsbogstaverne styre: begynder svaret med Z er det næsten altid Zimmer; et W i startfeltet peger på Wagner. Et dobbelt-vokal-mønster som _A_E_E_ taler for Haendel, mens kombinationen _R_A_MS passer på Brahms. Tjek også tids- eller genrehints i selve ledetråden: “film”- eller “Hollywood”-vinkler giver Zimmer, “barok” sender dig mod Haendel eller Schuetz, og ord som “opera” uden videre giver ofte Wagner. Endelig kan specialtegn snyde bogtællingen - husk at ä → ae og ü → ue, så “Händel (6)” bliver HAENDEL (7) hvis krydsordet regner alle bogstaver, mens “Schütz (6)” almindeligvis tastes som SCHUETZ (7) når umlauten erstattes.
Tysk komponist – 7 bogstaver
Syv bogstaver er krydsordets klassiske sweet spot: langt nok til at give gode krydsbogstaver, men kort nok til at flere kendte navne kan passe. Når du møder ledetråden “tysk komponist (7)”, er der især fem gentagne favoritter, som bør tjekkes først.
- STRAUSS - ikke kun Richard (tonedigteren), men også Johann-familien; passer ofte i kryds, fordi bogstavmønstret S T R A U S S er nemt at bekræfte.
- DISTLER - Hugo Distler, kendt for nybarok kirkemusik i 1930’erne; ofte brugt, da konsonant/vokal-balancen giver mange kryds.
- REIMANN - Aribert Reimann, moderne operakomponist; dukker hyppigt op i nyere skandinaviske krydsord.
- PFITZNER - Hans Pfitzner, senromantiker bag operaen Palestrina; F-Z-N-kombinationen er **** en god validator.
- SCHUETZ - stavemåde uden umlaut for barokmesteren Heinrich Schütz; vigtigt at huske ue-transkriptionen for at få præcis syv tegn.
Bemærk, at mange tyske komponister bærer adelspræfikset von (fx Carl Maria von Weber eller Richard von Weizsäcker - sidstnævnte dog statsmand, ikke komponist). I krydsord smides præfikset som hovedregel helt væk, så du kun tæller selve efternavnet. Det betyder, at “von Strauss” stadig blot bliver STRAUSS (7) og “von Biber” bliver BIBER (5). Husk derfor altid at prøve uden von, hvis bogstavantallet ellers ikke passer.
Når flere 7-bogstavsnavne kan passe, bruger man de allerede udfyldte felter som filter: Et S som tredje bogstav peger på PFITZNER eller DISTLER, mens en afsluttende N er typisk for PFITZNER eller REIMANN. Kombinér desuden tidsperiode med andre ledetråde (“barok”, “modernistisk” etc.) for at sortere yderligere. På den måde undgår du at ende i den klassiske STRAUSS/REIMANN-blindgyde.
Lange løsninger (8+ bogstaver)
Har du masser af tomme felter at fylde ud, er det ofte de helt store navne fra den klassiske kanon, der redder dig. Nedenfor finder du de mest almindelige tyske (og tysksprogede) komponister på otte bogstaver og derover - komplet med længde, epoke og et karakteristisk værk, så du hurtigt kan krydstjekke med nabobogstaverne:
Navn | Antal bogstaver | Periode | Kendt for |
---|---|---|---|
Schumann | 8 | Romantik | Rheinische symfoni |
Schubert | 8 | Romantik* | Den ufærdige symfoni |
Telemann | 9 | Barok | Over 3.000 værker |
Beethoven | 9 | Wiener klassik | Skæbnesymfonien |
Pachelbel | 9 | Barok | Kanon i D-dur |
Buxtehude | 9 | Barok | Orgelværker |
Offenbach | 9 | Romantik* | Operette Orfeus i Underverdenen |
Lachenmann | 10 | Moderne | Støjæstetik & klangflader |
Stockhausen | 11 | Avantgarde | Gesang der Jünglinge |
Mendelssohn | 11 | Romantik | Sommernatsdrøm-ouverture |
Humperdinck | 11 | Senromantik | Operaen Hans og Grete |
*Bemærk gråzonerne: Schubert og Offenbach var østrigske/tysk-franske, men tælles ofte med, fordi de skrev på tysk og indgår i tyske musikhistorier. Buxtehude blev født i Helsingør (dansk) og Händel virkede i London, men begge dukker stadig op som “tyske” i krydsord. Kig derfor altid på krydsbogstaverne og evt. geografiske hints i opgaven - de kan afsløre, om skribenten mener nationalitet, modersmål eller bare virkeområde.
Umlaut, ß og navneformer: Få stavningen til at passe
Når en krydsord efterspørger en “tysk komponist”, er den største faldgrube ofte stavningen: de tyske specialtegn gør, at antallet af bogstaver på dansk/engelsk sjældent stemmer overens med det, der står i den originale nodebog. Derfor kigger du ikke kun på krydsbogstaverne, men også på, om ä, ö, ü eller ß er blevet normaliseret, og om adelspræfikset “von” er skåret væk. Kender du regelsættet her, har du allerede fjernet en stor del af gætværket.
Grundreglen for umlaut-bogstaver er simpel: de fordobles med et e efter vokalen, når de skrives i krydsord uden specialtegn. Dermed bliver Händel til HAENDEL (6 bogstaver) - ikke 5. Det samme gælder:
- ä → ae (Bär -> BAER)
- ö → oe (Schönberg -> SCHOENBERG)
- ü → ue (Müller -> MUELLER)
Næste stop er det skarpe ß, som krydsordsopstillere konsekvent konverterer til SS. Strauß bliver altså til STRAUSS (7 bogstaver), og Lortzing optræder sjældnere som LOERTZING (9) end som LORTZING (8). Husk også adelspræfikset: Carl Maria von Weber skrives blot som WEBER (5) - “von” ryger ud, fordi det ikke er en del af efternavnet i krydsordslogik.
Tæl altid efter, før du låser svaret: Har dit løsningsfelt otte ruder, og krydset ser ud som _ A E N D E L, så er HAENDEL oplagt; er der syv, kan det være STRAUSS eller BRAHMS; og for ni ruder må du overveje BEETHOVEN, TELEMANN eller PACHELBEL. Med andre ord: læs ledetråden, oversæt specialtegnene, drop “von” - og lad krydsbogstaverne gøre resten af arbejdet.
Overført betydning og sportsvinklen: "banens komponist"
Nogle krydsordskonstruktører elsker at lege med sproget, og ledetråden “tysk komponist” behøver derfor ikke nødvendigvis pege på en skaber af symfonier - men kan i stedet være et billedsprog for banens dirigent, altså den kreative spilfordeler på et fodboldhold. I tysk sportsjournalistik kaldes en midtbanegeneral ofte Spielmacher, Regisseur eller netop “Komponist”, fordi han sætter tempoet og fordeler “taktarterne” i angrebsspillet.
Står du derfor med en krydsordskombination, hvor temaet er fodbold eller sportslige kilder, bør antennerne rettes mod tyske (eller tysksprogede) midtbaneprofiler snarere end Bach og Beethoven. De mest anvendte navne - fordi de både er kendte og passer i almindelige felter - er disse:
- Kroos (5 bogstaver) - Toni Kroos, Real Madrid og det tyske landshold, berømt for sine præcise afleveringer.
- Özil / Oezil (4/5) - Mesut Özil, tidligere Arsenal, kendt som en elegant kreatør. Y’et er ikke nødvendigt, men Oezil bruges ofte for at undgå umlaut.
- Netzer (6) - Günter Netzer, 1970’ernes ikoniske playmaker, tit omtalt som “komponisten på holdet”.
- Gündogan / Guendogan (8/9) - İlkay Gündoğan fra FC Barcelona (tidl. Manchester City); valget mellem ü og ue afgør længden.
Ledetråden kan også narre ved at gå uden for fodbolden men stadig holde sig til populærkulturen. En klassiker er filmkomponisten Zimmer (6) - altså Hans Zimmer, der ganske vist skriver musik, men til Hollywood-blockbusters som Interstellar og Dune. Ligeledes dukker tyskfødte skabere, der gjorde karriere i udlandet, jævnligt op: Händel/Haendel (6/7) virkede primært i London, mens Offenbach (9) blev synonym med fransk operette, men begge tæller som “tyske” efter mange krydsordsskribenters logik.
Nøglen er derfor altid at tjekke konteksten i hele krydsordet: er der andre sporty ledetråde, klubbens farver, eller ord som regisseur, metronom, kreatør? Så tænk på banens komponister. Er der film- eller Hollywood-vinkler, kan Zimmer være løsningen. Og står der for eksempel “tysk komponist, virket i England (6)”, er chancen stor for Haendel. Brug samtidig krydsbogstaverne til at afgøre, om du skal vælge versionen med umlaut eller det translittererede oe/ae - og husk, at skarpe krydsordskonstruktører elsker netop den slags stavefælder.